Blog

De bijsluiter van zwangerschap

feb 07, 2017

Vanaf het moment dat ik zwanger ben vragen mensen, in al hun belangstelling, ‘of ik al misselijk ben’ of ‘ik al vreemde cravings heb’ en naar alle andere bekende kwaaltjes.
Lucky me of creating my own destiny: maar vooralsnog waggel ik redelijk kwaaltjesvrij door de zwangerschap. (Sowieso eigenlijk een eigenaardige eigenschap dat mensen zo veel en direct naar kwaaltjes vragen …)
Al googelend kwam ik tot de volgende top tien van zwangerschapsellende, ik heb deze eens aan mijzelf getoetst:

1. Vermoeidheid: √
Niet heel extreem, en sowieso is het afvragen of het zwangerschap is of hoe je lichaam normaal ook functioneert – zonder continu door gaan en willen, veel koffie en Redbull.
Verder zijn middagdutjes gewoon de bomb.

2. Misselijkheid: nope.

3. Vaak plassen: nope.

4. Brandend maagzuur: √
Maar dat is / was ook wel goed op te anticiperen: geen grote, vette of hele pittige maaltijden eten en mijn maag houdt zich wel koest.

5. Stemmingswisselingen: Niet meer dan normaal.

6. Bandenpijn: In het begin, denk ik, wat buikpijn bij te snel op staan etc. Maar ook minimaal.

7. Pijnlijke borsten: nope.

8. Slecht slapen: √

9. Hoofdpijn: nope (koffie-afkick-hoofdpijn niet meegerekend)

10. Lage rugpijn: √​
Dat was wel even naar. Ik heb al een lekkere instabiele rug, het ‘week’ worden van je gewrichten + dikke buik maakt dat er niet beter op. Zie bij ‘tips’ hoe ik hier van af ben gekomen.

Overige ‘kwaaltjes’, bijwerkingen en serieuze aandoeningen die ik online tegen kwam :
(let op: mocht je een kinderwens hebben, sla de volgende regels over. Echt, doe het.)
Harde buiken, striae, vocht vasthouden, aambeien, duizeligheid, hyperventilatie, spataderen, kuitkramp, jeuk, urineverlies, afscheiding, bloedend tandvlees, obstipatie, pigmentvlekken, diabetes, bekkeninstabiliteit, huidproblemen, hoge of lage bloeddruk…..
Ik voel me een medisch wonder als ik zie wat mij bespaard is gebleven.

Mocht jij wel / ook last hebben van bovenstaande kwaaltjes, bij deze een paar tips. Ook voor als je geen last hebt van bovenstaande

Puddle of Pillows.
Tegen of ter verlichting van : Waar je ook gaat zitten / liggen : leg overal het maximale aantal aan kussens neer. Mijn bank en bed zijn ook veranderd in een soort ballenbak van kussens. En als je eenmaal je houding hebt gevonden – laat die man / vrouw van je lekker voor je lopen. Misbruik die Princes op de erwt positie die je nu hebt – fake desnoods een hormonale bui. Schaf ook z.s.m. een ‘voedingskussen’ aan. Tijdens je zwangerschap kan je deze al gebruiken om lekker mee te slapen, in je nek te leggen, etc. Prénatal heeft diverse in alle (budget) categorieën, maar Kruitvat etc. hebben soms ook leuke aanbiedingen.

​Move. That. Ass. ​
Klinkt een beetje tegenstrijdig met de tip hierboven, maar doe een beetje van het 1 en een beetje van het ander en je komt er wel.
Neem een maandabonnement bij een (budget) sportschool en schop je zelf er heen. Het heeft mij van mijn rugklachten afgeholpen, de aangekomen kilo’s beperkt en refererend aan de verloskundige is mijn grotendeels zorgeloze zwangerschap ook het resultaat van een fit lichaam. En nee, in godsnaam ga niet als een malle te keer in ‘de gym’. Matig je tempo. Dat is wel even wennen – maar echt tekeergaan op die crosstrainer is echt niet goed voor jou en je baby. En laat je rechte buikspieren met rust ! Waar ik lekker op ging was 25 min cardio (crosstrainer, loopband stevig wandelen met helling, roeien, etc.) op een tempo dat je het nèt lekker warm krijgt – dan 30 minuten oefeningen op de toestellen die je mag doen. Een beetje rekken en strekken daarna en hop, dat was hem al weer. En met alle respect voor de sportschoolinstructeurs en fitnessgoeroes: overleg wat wel of niet mag ook met een fysiotherapeut o.i.d. Je bent zwanger, je lichaam doet al aan topsport, laat je goed en professioneel adviseren. En nee, Google is geen fysio!

Wellicht dat je er nu geen last van hebt als je wel mee doet met het buikspierkwartier: maar na je zwangerschap en tijdens een volgende zwangerschap kan je ook klachten ontwikkelen ten gevolge van het te fanatiek / verkeerd / gebrek aan / sporten tijdens deze zwangerschap. En die klachten zijn ook ‘ongewenst urineverlies’.
​Just Saying.

Geen zelfdiscipline of een extra zetje nodig? Mom in Balance (bootcamp-light voor zwangeren) is dan een optie en anders: google anders zwanger + sport + je woonplaats en ontdekt vast een leuke sportclub die mogelijkheden biedt.

Ik heb dus nog niet eerder een bevalling meegemaakt, maar ik zie er ook niet tegen op. Feit: ik ben een vrouw dus in basis, biologisch gezien, is mijn lichaam er op gebouwd om te baren. Het is niet zo dat je aan iemand zonder benen vraagt om een marathon te gaan rennen. (bladeheldinnen als Marlou van Rhijn uitgezonderd).
Alleen in welke conditie je die marathon gaat rennen, daar ben je zelf bij.

Slow down, sister.
Ja makkelijker gezegd dan geda….. oh, dat viel best wel mee. Ik maak een soort omgekeerde to do lijstjes voor mij zelf en hé! Daar lig ik al weer in bad ! op de bank! In bed! Dat ging makkelijk!
Tot op de (bekken)bodem
Die bekkenbodemspier wil je echt wel getraind en onder controle hebben. Ik refereer nog eens naar het ‘ongewenste urine verlies’. Hoe dan? Vraag het aan je fysio. En anders heb je altijd Samantha Jones :
MagJasium.
Ik slikte voor mijn zwangerschap al extra magnesium op aanraden van een Duitse kennis. ’t Schijnt dat in Duitsland men standaard een magnesium tablet bij het ontbijt neemt voor ondersteuning van spier en zenuwstelsel en het schijnt te helpen bij vermoeidheid (zie volgend punt). Ik wist in het begin van mijn zwangerschap nog niet dat ik magnesium naast de zwangerschaps-vitaminepillen mocht blijven slikken en was er even mee gestopt – tot dat ik nachtelijke kuitkramp kreeg. OMG, ik heb het echt te doen met de dames die dit de hele zwangerschap door hebben, wat een ellende!
Toch maar snel uitgezocht of ik extra magnesium mocht slikken – en dat mag, en dat deed ik. Sinds dien heb ik geen kuitkrampen en vermoeide benen meer.

Listen to your heart.
En (vooral) de rest van je lichaam. Was ik nooit echt goed in. Ondergetekende is kampioen signalen negeren / camoufleren met make up, drank, vitaminepillen, Red Bull, kleding met voldoende stretch, en zo kan ik nog wel even door gaan. Maar opeens gaat het niet meer alleen om jou, maar ook om je mini-me. Dat verandert de zaak. Is je buik hard, zie je sterretjes, voelen je benen zwaar, etc. ? Zie het punt ‘slow down’. Echt, je moet.
Hiervoor mocht je het zelf weten – nu niet meer. Nu ben je ook verantwoordelijk voor je mini-you.
Tot zo ver mijn preek.
Amen.

Misschien heb je wat aan bovenstaande, misschien ook niet : meest belangrijke is denk ik dat je je realiseert dat je dit kan; zwanger zijn, bevallen en moeder worden. En aan het gezegde ‘in oorlog en liefde zijn alle middelen geoorloofd’ mag je best ‘zwangerschap’ toevoegen, dan rock jij je zwangerschap wel door !​​​​​​​​​​​​

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

No comments